Wieden en Weerribben

Wieden: van Meppel naar Zwartsluis.

Dag 1: 20 km, één maal overdragen in Meppel en één keer schutten.

Vanaf station Meppel lopen we naar de gracht, een heel klein stukje sjouwen. Daar zetten we de kano in elkaar en laten hem in het water. Dat hadden we beter ietsjes verderop kunnen doen: we mogen er al weer uit om bij een sluisje dat niet bediend wordt over te dragen. Dat valt niet mee maar we mogen een pleziervaartuig op om onze kano in te pakken en in te stappen. Bedankt luitjes!

We varen over het Meppelerdiep zuidwaarts. Dat is niet heel leuk; er zijn best veel grote boten en hun golven weerkaatsen tegen de nieuwe beschutting. We wiebelen enorm en alle kanten op, dat schiet niet heel erg op zo! Toch bereiken we de Beukerssluis, hier gaan we rechtsaf. We schutten met wat pleziervaartuigen mee en zijn dan echt in de rustige wateren van de Wieden.

We varen een heel klein stukje de Belterwijde op en slaan dan linksaf een kleine sloot in naar Belt-Schutsloot. Hier is een supermarkt, we slaan maar weer eens flink in, want we kennen onze trek bij het kano-en inmiddels wel. Daarna varen we een beetje kriskras door allerlei kleine slootjes, heerlijk. Veel waterplanten staan in bloei, heel mooi, een zwaan drijft tussen de waterlelies en ook de zon laat zich zien. Na een paar uur peddelen zijn we bij de kampeerplek. In het wild, maar het is toegestaan hier te kamperen. We zijn alleen, dat is leuk, zetten de tent op en pikken het bankje in. Wat is het heerlijk hier, zo stil, zo midden in het niets, geweldig!

Dag 2: 13,5 km, één keer overdragen in Zwartsluis.

We peddelen lekker door dit mooie gebied. We komen één keer mensen tegen maar dan ook tegelijk een heleboel: een schoolklas heeft kano's gehuurd en daar gaan we echt wel even voor aan de kant! We varen wat doodlopende slootjes in, gewoon omdat het kan, en weer terug en genieten van deze prachtige wateren. We varen terug naar Zwartsluis, moeten een keertje kort overdragen, en vlak bij het busstation halen we Ally uit het water. Wat een heerlijke dagen waren dat!

De Wieden en Giethoorn: van Steenwijk naar Sint Jansklooster.

Dag 1: Steenwijk - Muggenbeet. 12,2 km, geen overdragingen.

We zetten vlak bij het station de kano in elkaar, er is een steigertje. Eerst roeiden we de haven van Steenwijk in, er is hier een supermarkt en we kunnen hier water inslaan. Daarna vervolgden we de Steenwijkerdiep. Dat vonden we wel een beetje saai, ook omdat het best fris is en grijs weer. Met de zon lijkt alles anders. Op de T-splitsing slaan we linksaf en varen al snel naar camping Muggenbeet. Die is via een smal slootje bereikbaar, aan het eind is de camping met een mooie steiger en met rolletjes om de kano op het land te kunnen slepen. We zetten de tent op een mooi plekje mee, het is er heel stil, lekker hoor!

Dag 2: Muggenbeet - kanokampeerplek boven Giethoorn. 27,5 km en 0 keer overdragen.

Om 9.15 uur varen we weg. Het is nog fris, maar de zon laat zich heel voorzichtig zien. Beter! Het Giethoornsemeer is stil en het water is rustig. We varen dan ook lekker door over het grote open water en duiken dan linksaf een kleine sloot in, de Bouwersgracht. Al snel slaan we weer linksaf, een heel mooi slootje dat uit komt op de Thijssengracht. Die volgen we naar rechts, langs bos en rietkragen. Het is lang rechtdoor maar niet vervelden omdat er altijd wel iets te zien valt. We steken het Kanaal Beukers over, langs huizen met mooie tuinen en later langs de veengronden waar koeien grazen. We zetten koffie en thee bij de kanokampeerplek op het bankje. Hier komen we vanmiddag weer, we gaan eerst nog een rondje varen. We slaan rechtsaf, een mooi vaartje in tot aan de grotere Bovenwijde. Ook hier is het water stil, we varen makkelijk over het meer naar een slootje linksaf en volgen deze lange tijd. De zijtakken lopen dood, het is dus zaak de hoofdvaart aan te houden. Eventjes zitten we verkeerd, we nemen bijna het vaartje naar Wanneperveen maar ontdekken onze vergissing al snel. We peddelen door, slaan linksaf want we willen niet nog een keer de Bovenwijde op, de twee T-splitsingen houden we rechts, en varen dan door Giethoorn heen. Het is niet heel druk maar toch uitkijken met al die huurbootjes waarvan de stuurman niet varen kan. We voelen ons best een beetje kwetsbaar en houden de anderen maar af en uit de buurt. Zo komen we op het Molengat, een grotere plas, maken er een rondje en varen de ons nu al bekende vaart naar de kanokampeerplek. We zijn alleen. Het is er drassig en modderig, we zetten de tent op de vlonder op, dat is handig! Koud is het ook, we duiken vroeg het bed in.

Dag 3: Kanokampeerplek - Sint Jansklooster. 21,5 km, geen overdragingen.

Om kwart voor negen zijn we weer op weg. Het is bewolkter en ook frisser dan gisteren, dat is jammer, maar het waait gelukkig bijna niet. Bij de kanokampeerplek slaan we links af en varen in een grote bocht terug naar de Thijssengracht, die we een tijdje volgen. Dan slaan we linksaf en varen door Dwarsgracht. Dit is wat ruimer opgezet dan Giethoorn maar misschien wel mooier vinden we zelf. Bij een restaurantje is de koffie al klaar, we nemen er een gebakje bij, lekker hoor! Hierna doen we een ommetje: we varen zuidwaarts en linksaf de Beulakerwijde op, rechtsaf de Walengracht in en dan weer rechtsaf. Hier dwalen we even rond en varen de ons bekende vaart weer terug richting Dwarsgracht. Op de kruising gaan we nu niet rechtdoor maar linksaf, de Cornelisgracht op. Die varen we door tot in Jonen en slaan hier weer linksaf de Walengracht weer op, met de bocht mee naar links en tegenover waar we eerder een klein slootje in roeiden, gaan we nu rechtsaf. We volgen dit mooie slootje tussen de veenlanden door, mannen snijden riet en verbranden de resten, de opgestapelde en gebundelde rietstengels liggen op het land te drogen. Wij komen weer op de Beulakerwijde, gaan hier linksaf en volgen de oever linksaf tot een slootje voor ons opdoemt. Hier gaan we in tot we uiteindelijk opnieuw op de Beulakerwijde uitkomen. We peddelen een baaitje in en een slootje, tot we in Sint Jansklooster arriveren bij het gebouw van Staatsbosbeheer. Hier pakken we alles weer in en pakken de bus naar Zwolle. Het was weer geweldig!