Meppel - Zuidlaren

Dag 1: Meppel - Wittelterbrug. 16,5 km, 7 overdragingen.

Gisteren waren we al naar Meppel gereisd. We zetten eerst de tent op, bij camping de Kikkerije. We staan op een mooi plekje aan het water. Dan wandelen we naar de binnenstad om bij de supermarkt heel veel boodschappen te doen, we hopen genoeg voor de hele tocht ingeslagen te hebben. We hebben ook gevriesdroogde maaltijden van Globetrotter mee. Die zijn licht, voedzaam en lekker, echt een aanrader!

Op 22 augustus beginnen we aan onze tocht. Het weer is heel goed, 24 graden en zonnig, weinig wind: heerlijk dus! We peddelen de Oude Vaart op. Het is een mooi vaartje, eerst de stad uit en dan door landbouwgebied. We hebben de stroom tegen, hup hup aan het werk dus. We moeten er zeven keer uit om over te dragen. In de verte zien we een groen kastje staan, en dat kastje beginnen we na twee keer toch wel te vrezen: er staat altijd wel een stuw naast het kastje. De ons beloofde voorzieningen zijn bijna allemaal weg. De oevers zijn soms steil of begroeid met brandnetels, hierdoor zijn enkele overdraagpassages erg lastig. Maar we komen er iedere keer weer uit of in.

We kamperen bij camping Wittelterbrug, een voor ons prima plekje. We konden makkelijk vanaf het water op de camping komen, ook een heel groot voordeel.

Dag 2: Wittelterbrug - Westerbork. 24,5 km en 11 keer overdragen (!).

We varen vandaag over de Oude Vaart, de Dwingelerstroom, de Lheebroekerstroom, kruisen twee meertjes en gaan verder over de Beilerstroom en tenslotte de Westerborkerstroom. Op al die stromen hebben we de stroom tegen en is het door de vele waterplanten ook best hard werken. Het weer is gelukkig prachtig, overdraagvoorzieningen zijn er niet of nauwelijks. Dan is elf keer overdragen best veel en vermoeiend. Een goede reden om het koken over te slaan: we halen wat in de snackbar van camping de Timmerholt.

Dag 3: Westerbork - Borger. 23,5 km. 6 keer overdragen en door 1200 meter met de kano op de wieltjes te lopen voorkomen we nog 3 overdragingen.

Opnieuw is het prachtig weer. We hebben de wind mee vandaag en halverwege, bij een sluis in het Oranjekanaal, keert de stroming en hebben we die ook mee.

Vanaf de camping lopen we meteen naar het Oranjekanaal en zetten hier de kano in het water. Dit kanaal volgen we lange tijd, bij een sluis dragen we over. De sluis is buiten werking, toch lijkt alles het zo weer te kunnen doen. We varen door Schoonoord, hé een supermarkt: even vers brood kopen! Hier is een nieuwe uitdaging: de fontein middenin het kanaal. We komen er langs maar zijn wel een beetje nat. Niet ver hierna eindigt het Oranjekanaal, we slaan linksaf en zoeken even naar de overdraagplek. Lastig want de oevers zijn steil, maar ook dit lukt weer. We volgen nu het kanaal Buinen-Schoonoord en in Eeserveen halen we de kano weer uit het water om over te dragen en zetten hem voor 1200 meter op de wieltjes: zo, dat scheelt nog drie keer overdragen! We varen hierna nog twee keer tegen een overdraging aan. De obstakels zien er uit als een oude sluis, werken doet het niet meer. We varen verder naar Borger en hier kamperen we. De camping is groot en voor ons onpersoonlijk en heel duur. Niet echt ons ding helaas...

Dag 4: Borger - Gieterveen. 19,5 km en 5 keer overdragen.

Goh, lekker weer hoor, en dan de wind en de stroom mee! We vervolgen onze tocht over het kanaal Buinen-Schoonoord en moeten weer twee keer overdragen bij een sluisje. Na een ophaalbrug in Bronneger, tegenover de camping, dragen we links over naar het Voorster Diep. We sjouwden een stukje door het weiland want iets verder is een stuw. We dragen nog een keer over en na de camping/bungalowpark begint de Hunze. Onder de brug is een stalen balk. Marcelin gaat hier op staan en trekt de kano er over, ik keer om en haal haar weer op. We vragen ons af of we, door de aanwezigheid van die balk, hier wel mogen varen. Wij vinden van wel. De Hunze heeft pas werkzaamheden ondergaan en heeft de oude loop terug gekregen, de meanders zijn hersteld. En dat is werkelijk prachtig! We slingeren door de weilanden heen waar het gras hoog staat. We tellen 15 stroomversnellingkjes, een enkele keer moeten we toch de kano even uit om hem over de keien heen te trekken. We horen in het weiland boven ons een enorm kabaal: het getrappel van hoeven. Een kudde koeien is door ons opgeschrokken en rent langs de stroom door het weiland en steekt het stroompje bij zo'n stroomversnellinkje over. Fantastisch!

We slaan rechtsaf en gaan de Beek op. Dat is lastig varen, we hebben de stroom tegen en het wordt ondiep. Na een tijdje prutsen besluiten we de kano en alle spullen door het weiland te slepen naar de weg. Daar zetten we alles op de wieltjes en lopen naar de camping. Camping de Driesprong is er echter niet meer. We zien wel heel mooie veldjes en stroomaansluitingen, maar volgens de eigenaar is kamperen niet meer mogelijk. Gelukkig zit 200 meter verderop camping Broeksehoeve. Een prachtige camping, met bankjes. We kijken over de velden, wat een heerlijkheid. Al om 21 uur liggen we op bed, we zijn helemaal kapot...

Dag 5: Gieterveen - Zuidlaren. 21 km en heel memorabel: 0 keer overdragen!

We lopen eerst 2,8 km naar de Hunze. Dat is verder dan gehoopt, maar de Beek op leek ons gezien onze ervaring van gisteren geen goed plan. Dus lopen we naar de eerste de beste mogelijkheid om de kano in de Hunze te zetten. We volgen de meanderende Hunze, wat is dit mooi en wat is dit mooi varen! Maar soms ook niet: we zitten vast op de bodem. Marcelin sleept ons weer los. Ineens zijn we bij het Zuidlaardermeer. Hiervoor slaan we linksaf de Zuidlaardervaart op naar Zuidlaren. Hier lopen we naar de bushalte, halen de kano uit elkaar en pakken alles weer in. Juist ja, de weg was vooral krom, wat een avontuur!