Loosdrecht en Kortenhoef

In juli 2016 deden we een rondje Hilversum. We startten in de oude haven van Hilversum, waar ruimte zat is om de kano in elkaar te zetten. De stadsbus stopt er 50 meter vandaan.

Je vaart over de oude Haven, je vergeet da tje in de stad bent. De stuwwallen zijn hoog en je zit midden in het bos. Even verder weet je het weer: dit is stad, je vaart langs industrieterrein en later sportparken. Op de splitsing gingen we linksaf en vaarden tegen een sluisje aan. Die doet het niet voor zover we weten, we sjouwden de kano en de spullen naar de andere kant. Bij de volgende splitsing sloegen we rechtsaf en een stuk verder weer rechtsaf, een gebied waar geen gemotoriseerde boten komen mogen. We volgden de paaltjes en zo kwamen we bij de meest mooie plekjes in de Kortenhoefse Plassen. Het is er bosrijk maar je kijkt ook over hoge graslanden, veengebieden, weilanden en akkerbouw. De waterplanten zijn talrijk en er zijn ook veel watervogels.  We kwamen uit op het Hilversums Kanaal, sloegen linksaf en een stuk verder rechtsaf. een water langs de Moleneind. Aan het einde volgden we de bocht naar links tot we aan de rechterhand een plek vonden om over te dragen naar de grote plas die Vuntus heet. Die staken we over, vonden de doorgang naar de Loosdrechtse Plassen en volgden de rechteroever rechtsaf. Ver voor de Mijndesluis gingen we op land, om naar kampeerplek Fort Spion te lopen. Een prachtige kampeerplek, heerlijk gewoon! Het was 22,5 km en 1 keer overdragen.

De dag erna liepen we terug naar de Loosdrechtse Plassen, en maakten de oversteek naar het eiland Robinson Crusoe. Van hieraf vaarden we naar de Pampus Drecht, een smallere vaart en sloegen na enige tijd linksaf de 's Gravenlandsevaart in. Bijna op de kruising waar we eerder waren, zit een sluisje dat met de hand te bedienen is. Op de kruising gingen we weer rechtdoor, klunden weer over het sluisje en sloegen rechtsaf om weer naar de Oude Haven in Hilversum te varen. 1 keer overdragen was het, en 11,8 km.

van Bussum naar Loosdrecht.

In september 2016 vaarden we naar Loosdrecht, naar camping Mijnden. Daar wandelden we een dagje met het doel geld in te zamelen voor Nepal door mee te doen aan "footprints for Nepal" dat daar georganiseerd werd.

De start van onze kanotocht was Bussum. Daar waren we al eens geëindigd. 300 meter van het station is een prima plekje om de kano op te bouwen. Via de Bussumervaart peddelden we naar de slotgrachten van Naarden. Een leuk tochtje, omdat we door groen, bos en stad varen, een leuke afwisseling. We kozen ervoor niet te gaan spelevaren in de grachten, met wat overdragen moet dat prima kunnen denken we. In plaats daarvan vervolgden we onze tocht over de Karnemelksloot. Die loopt door poldergebied met een weg er langs, wij hadden hier weinig last van. Daar waar je tegen de N236 aanvaart, gingen we linksaf de 's Gravenlandsche Vaart op. Daar waar je de weg onderdoor gaat moet er overgedragen worden. Dat is een beetje een lastig punt. We belden bij een huis aan met de vraag of we door de tuin mochten. Een heel gewone vraag volgens de meneer, natuurlijk mocht dat!

We vaarden door 's Gravenland en bij een sluisje moest er weer overgedragen worden. Dat is al dicht bij Hilversum en iets verderop is een sluisje, dat we zelf bedienden: appeltje eitje! Iets verder sloegen we rechtsaf en vaarden door bos en langs eilanden, een mooi gebied. Iets verder gingen we linksaf en volgden de route langs bossages en naar de opening in de Oudloosdrechtse dijk. Het kan hier vrij druk en ook winderig zijn, dus oppassen met ander verkeer. Hier vaar je de Loosdrechtse Plassen op, wij volgden de rechteroever omdat het stevig waaide en de golven redelijk hoog waren. Bij de Nieuwe Polderplas kan je rechtsaf een vaartje in en vaarden we al snel uit de wind naar de camping.

De dag erna maakten we rondje over de plassen. We volgden een vaatje zuidwaarts tussen de vele kleine en bewoonde eilandjes door en aan het einde sloegen we linksaf een vaartje in. We gingen linksaf de Breukeleveense Plas op en vonden zonder problemen de doorgang naar de Loosdrechtse Plassen. We gingen hier linksaf en vaarden terug naar het ons bekende vaartje, om terug naar de camping te peddelen.

Hilversum - Weesp.

In september 2018 vertrokken we dat jaar nog één maal voor een tochtje. Ons startpunt was Hilversum. We peddelden door de stille Vuntus naar de Loosdrechtse Plassen, waar we op een eilandje kampeerden. De volgende dg peddelden we naar de Vecht, die we tot Weesp afzakten.

Dag 1: Hilversum - Markus Pos. 11 km, 1 keer overdragen en 1 sluisje.

We reizen met trein en bus naar Hilversum Oude Haven. Hier hebben we de ruimte en zetten Ally in elkaar, pakken de boel om en Ally in. Ready to go! We varen de stad uit en op de T-splitsing gaan we linksaf en bij het sluisje moeten we overdragen. Iets verder, na het oversteken van het Hilversums kanaal, is weer een sluisje. Deze is elektrisch en bedienen we zelf: luxe!

We slaan de eerste afslag rechtsaf, een vaartje tussen de veengronden door. Heel mooi, we volgen een paaltjesroute en gaan kriskras langs allemaal kleine eilandjes met aanlegplaatsjes. Dit is leuk zeg! Dan varen we naar de doorgang naar de Loosdrechtse Plassen en daar zoeken we een goede koers naar het eilandje waar we mogen kamperen. Het is een heerlijk plekje en de zonsondergang is goddelijk mooi!

Dag 2: Markus Pos- Weesp. 25,5 km, 1 sluisje.

Het is flink gaan waaien. We varen op het grote water en hebben moeite om koers te houden, het is hard werken! We varen om Robinson Crusoe eiland heen en vinden daar wat meer luwte. We peddelen nu recht op het vaartje af en volgen dat naar de Vecht. Daar moet even geschut worden, we kunnen met twee andere bootjes mee.

We slaan rechtsaf de Vecht op. Het is een wat breder water langs mooie huizen, mooie tuinen en leuke dorpjes. Er is altijd wat te zien. We passeren ook enkele forten, doen nog eens ergens een terrasje en hebben heerlijk de stroom mee. In Weesp halen we de kano uit elkaar en lopen 300 meter naar het station. We zijn zo weer thuis, ook wel eens fijn. Goh, lekker was dat zeg!