Leeuwarden - Dokkum

Het weer was goed en Marcelin was jarig. Reden genoeg voor een mooie kanotocht. Leeuwarden - Dokkum dus, langs de beroemde "tegeltjesbrug" en de stoepa van Hantum. Het was een mooie en afwisselende tocht. We deden 3 dagen over 61,5 km, kampeerden in Birdaard en Ternaard en droegen vijf keer over. Ook liepen een een stuk, een kilometer of zes, van Holwerd naar Ternaard. De kano ging op de wieltjes, het gewicht op de wieltjes: het ging prima zo! In Dokkum pakten we de bus naar huis.

Dag 1: Leeuwarden - Birdaard.

19,7 km. Geen overdragingen.

We gingen op de inmiddels voor ons bekende manier op pad. Marcelin draagt een grote rugzak, met daarin de kampeerspullen, en in de hand draagt ze de peddels. Hans heeft de kano op zijn rug en op de borst een waterdicht rugzakje met daarin nog enkele spulletjes. Zo reizen we met stadsbus naar het station. Daar nemen we de trein naar Leeuwarden. We gaan in een halletje zitten waar drie klapstoeltjes naast elkaar staan. In de hoek blijft het stoeltje omhoog, daar staat Ally, met de peddels. Wij zitten op de twee klapstoeltjes er naast, de rugzakken onder ons. Het zit helemaal goed.

In Leeuwarden lopen we naar de ons bekende plek. Hier zetten we Ally in lkaar, herpakken, doen de spullen in de waterdichte zak en de rugzak gaat in de Allyzak. Met wat water en boterhammetjes redden we ons wel vandaag, we gaan los!

We varen door de grachten van Leeuwarden en gaan dan de Dokkumer Ee op. Niet lang, we slaan rechtsaf de Bonkenvaart op. Kijk, daar is de finish van de Elfstedentocht. Wij beginnen nog maar net, door dus, en me de bocht mee linksaf de Ouddeel op. Na een kilometer of drie is daar de tegeltjesbrug. Foto's van deelnemers van de Elfstedentocht zijn op tegeltjes gezet, en vervolgens is de brug betegeld. Omdat er ook nog kleurverschil in de tegeltjes is, herken je de schaatsers, in diepe zit achter elkaar, beukend tegen de wind in. We bekijken de foto's, wat is dit toch leuk, herkennen sommige namen en mensen, en nu we er toch zijn eten we een boterhammetje.

We varen door, naar Aldtsjerk (Oudkerk). We zitten op de Elfstedenroute, tegen de stroom in. Niet dat er nu veel vaart, het is rustig op het water. We voelen ons alleen in een weidse wereld. In Oudkerk slaan we links af en varen naar Bartlehiem. Leuk, we herkennen het bruggetje van tv. We gaan rechtsaf richting Dokkum. Hier komen we voor het eerst wat bootjes tegen, wat was het stil, en ook nu is het echt niet druk te noemen.

In Birdaard doen we boodschappen bij de winkel aan het water. Daarna varen we nog een klein stukje, naar de haven waar we kamperen. De camping ligt tussen twee bruggen in, de brugwachter fietst heen en weer om de bruggen te openen. "Hoi", "hoi" klinkt het iedere keer. Ons wordt geadviseerd niet bij die ene bank te gaan staan: dat is de plek van de hangouderen, die om acht uur samen komen om bij te praten. Afhankelijk van de hoeveelheid sigaren en jenever die ze meebrengen, blijven ze kort of lang hangen. Inderdaad schoolt het om acht uur samen, van alle kanten komen er scootmobiels aangereden en mannen achter rollators aangelopen.

Dag 2: Birdaard - Ternaard.

25,2 km, waarvan 6,1 km lopen. Daarnaast nog twee keer overdragen.

Zo, we hebben weer heerlijk geslapen in onze tent! We zijn op tijd op, en na het ontbijt en nog maar een kopje koffie breken we af. We voelen se spieren eens: toch wel wat inspanning geleverd gisteren. Nou, dat gaan we vandaag dan ook maar doen!

We baren een klein stukje richting Dokkum en gaan dan linksaf de Oude Vaart op. De lage bruggen houden de meeste pleziervaart tegen, hier varen alleen nog heel lage bootjes. We komen niets en niemand tegen. We kijken op de landerijen en passeren molens: hoe Hollands wil je het hebben? We zitten zo goed als uit de wind, lekker is dit, we kunnen met een prima gangetje door peddelen. We varen naar Ferwerd en kopen een heerlijke koek bij de bakker. Die hebben we verdiend! We varen na een pauze terug en varen langs de kerk van Hogebeintum. Die ligt op een heel hoge terp, negen meter hoog lezen we en na de kerk moeten we overdragen. Dit gaat nog niet zo eenvoudig. Met moeite vinden we een plek waar we er uit kunnen, een plek om er in te kunnen is ook niet snel gevonden. We slepen de kano dan maar door het riet, Hans stapt in en pakt de spullen aan, kruipt achterin en Marcelin moet dan maar zien hoe ze er in komt. Ze gooit eerst nog een kilootje aardappels in de boot, die bij het rooien op het land zijn blijven liggen. We zijn benieuwd wat we gaan eten vanavond!

Het vaartje is smal en het water spiegelt mooi. We varen lekker door, slaan onder Blije rechtsaf en peddelen door tot een gemaal. Hier moeten we er weer uit. Dat kan best, maar weer de vaart in is wat ingewikkelder. We tullen de kano en de spullen over een hoog hek, komen er zelf met moeite langs en zien dan een plekje waar de wal laag genoeg is. We doen weer zaken! Tcoh eerst even lunchen, en dan gaan we weer. Linksaf en weer linksaf, de Holwerterfaert op. Holwerd zien we al van verre met de grote toren. In Holwerd zetten we de kano op de wieltjes en schikken de bagage in de kano. Dan lopen we ruim zes kilometer. over het fietspad langs de weg, naar Ternaard. Daar is de camping. Daar zijn we aan toe, want we zijn wel een beetje moe.

Dag 3: Ternaard - Dokkum

16,7 kilometer, drie keer overdragen.

We beginnen met een stukje lopen en rijden. Tot we bij de vaart zijn, Ally er in, bagage er in, wij er in en gaan! We gaan zuidwaarts, het is een smal vaartje en we moeten een keer overdragen. Kijk, daar is de molen onder Hantum, en daar is de stoepa. We zijn er, als vervend Nepalgangers, al een paar keer geweest en krijgen er geen genoeg van. Ook nu bekijken we de stoepa goed, lopen er een paar rondjes omheen (oneven aantal uiteraard!) en gaan er nog even zitten. Dan gaan we weer, en op een kruising slaan we linksaf. Niet lang, we gaan rechtsaf en maken een rondje, om op dezelfde plek weer terug te komen. We moeten daarbij nog wel een keer overdragen, maakt niet uit, dan doen we ook nog eens iets anders dan zitten. We varen daarna door, en slaan rechtsaf de Ealsumerfaert in en varen om het kerkje met begraafplaats heen. Nu varen we Dokkum in. Bij het sluisje dragen we nog een keer over, varen daarna door de stad en leggen aan bij de camping. Hier gaan we kamperen en uit eten, morgen gaan we naar huis...