Kano in Groningen, vijfdaagse in 2011

Ook in 2011 hadden we nog geen eigen kano. Wederom huurden we er één bij Marenlandrecreatie in Winsum. We kampeerden eerst een nachtje bij hen voor we aan de tocht begonnen. We kortten de tocht in omdat het weer omsloeg. Vooral het onweer vonden we erg ongemakkelijk: we voelden ons heel kwetsbaar op het water, vandaar dat we eerder dan gepland naar huis gingen.

We vonden de tocht wel heel erg mooi. Vooral de afwisseling sprak ons erg aan: over het grote water van het Lauwersmeer en de kleine slootjes tussen Kollum en Zoutkamp. We konden onderweg op redelijk veel plekken boodschappen doen en troffen goede campings. De afstanden waren goed te doen: we voelden ons nooit gesloopt en hadden energie over om dingen onderweg goed te bekijken. En dat was op deze tocht ook leuk: er waren zeker bezienswaardigheden onderweg en leuke dorpjes waar we uitstapten om bijvoorbeeld de kerk te bekijken.

Dag 1: van Winsum naar Zoutkamp. 23 km. Eén sluis, en vlak voor de camping droegen we over omdat de keersluis gesloten was. Dit komt zelden voor, we hadden dus pech.

Vanaf de camping sloegen we rechtsaf over het Winsumerdiep en al heel snel sloegen we linksaf. Hier vaarden we een buitenwijk van Winsum in, we konden vlak bij de supermarkt aanleggen en onze boodschappen doen. Zo vaarden we terug naar het Winsumerdiep en sloegen hier rechtsaf. De vaart is hier relatief breed en je hebt uitzicht over de weilanden en akkers. Via de "kano-wip-wap" gingen we door de sluis van Schaphalsterzijl en rechtsaf het Reitdiep op. Deze vaart wordt steeds ietsje breder. We vaarden langs mooie rietkragen maar hadden ook uitzichten op akkers en weilanden. We passeerden Rodenhaan en Elektra en kwamen tenslotte aan in Zoutkamp. Dit is een wat grotere plaats met winkels en restaurants. De sluis rechtsaf stond open, de keersluis was dus helaas gesloten. We moesten 200 meter naar de camping lopen, geen probleem dus. We kampeerden op 't Ol Gat, een heel mooie en kleine camping aan het water.

Dag 2: van Zoutkamp naar Kollum. 21,5 km. Eén sluis.

We vaarden terug naar het Reitdiep en sloegen rechtsaf. De omgeving wordt weidser en we vaarden het Lauwersmeer op. Dit is best een groot meer, dus als het hard waait is het niet te doen. We hadden windkracht drie a vier, dat ging net maar was ook hard werken. We volgden de linkeroever. Navigeren op groot water kan best lastig zijn is onze ervaring, we zochten dan ook even naar de afslag die ons naar het Dokkumerdiep zou brengen. Met dank aan de gps vonden we die eenvoudig. We lunchten op het eilandje Senneroog en peddelden naar de sluis bij Dokkumer Nieuwe Zijlen. Hier vaarden we Friesland in en sloegen linksaf het Alddiep op. Dit is even doorzetten want de omgeving is wel wat saai. Maar al snel konden we linksaf, de Zijlsterrijd op en vervolgens door Kollum. Dit is een leuk smal vaartje en er is veel te zien: de mensen, de huizen en de kerk. Er is ook een winkel. Aan het eind van de vaart sloegen we rechtsaf en waren al heel snel bij de camping. Ook al een lekker plekje: we onze tent stond naast de steiger, de kano hoefde niet eens het water uit.

Dag 3: van Kollum terug naar Zoutkamp, via Lauwerzijl. 22,3 km. Eén maal overdragen en één sluis.

We vaarden terug van waar we gekomen waren, na Kollum sloegen we rechtsaf de Dwarsried op. Deze gaat over in de Pompsterried en tenslotte in de Keegensterried. Het zijn smalle watertjes en er zijn veel bochten: erg leuk! Je vaart langs weilanden en door een veld met satellietschotels, erg bevreemdend op deze plek. Bij de Oude Lauwers moet overgedragen worden we gingen hier linksaf naar Lauwerzijl. Deze vaart is weer wat breder, ook wel weer eens fijn. Voor Zoutkamp is een sluis, waarna we rechtdoor vaarden naar de camping.

Dag 4. Van Zoutkamp naar Molenrij via Houwerzijl. 18,1 km.

We vaarden, in de ochtendmist, over het Hunsingokanaal naar Ulrum. Daar deden we onze boodschappen en peddelden verder tot aan de Houwerzijlstervaart. Die sloegen we rechtsaf in naar, jawel, Houwerzijl. Hier is een theemuseum in een kerk, ook het gebak is heerlijk! We vaarden terug en gingen weer het kanaal op en rechtdoor de Hoornstervaart op. Bij Leens is een klein museum: een boerderij ingericht zoals honderd jaar geleden en waar je kan zien hoe men toen leefde. Er is ook een wc en een mooie picknickbank, waar we lunchten. Aan de andere kant van het water ligt slot Verhildersum. We lagen een tijd stil onder de brug, want er barstte een onweersbui los. Na de bui vaarden we, oplettend kijkend waar de bui gebleven is, rechtdoor en na de bocht sloegen we linksaf de Molenrijgstervaart op naar de camping in Molenrij. Dit is een smal slootje en wordt steeds smaller, en net als je denkt dat het dood loopt, kom je aan in het dorp.

Dag 5: van Molenrij naar Winsum. 11,1 km, één zelfbedieningssluis.

We vaarden terug de Hoornstervaart op, waar we linksaf sloegen. Die volgden we, tot de sluis bij Mensingweer. Onderweg lagen we nog een keer stil onder een brug, want er barstte opnieuw een hevige bui los. Het vaartje na de sluis is weer totaal anders dan de vaartjes hiervoor: je passeert het dorp en daarna vaar je door bos. Op het Winsumerdiep sloegen we linksaf  terug naar de camping. Daar was het kampeerveld doorweekt, de enige droge plek was onder een partytent.