Vijfdaagse Kanotocht in Groningen, 2009.

We hadden nog geen eigen kano in 2009. Daarom huurden we er één, bij Marenland Recreatie in Winsum, met een ton en wieltjes. We maakten bij het plannen van onze tocht gebruik van de waterkaart "Kanokaart van Groningen, goed voor ruim 850 km kanoplezier". Een prima kaart, waar behalve sluizen en overdraagvoorzieningen ook campings, hotels, restaurants en winkels op aangegeven zijn.

Dag 1 vaarden we 22 km. We startten in Winsum en vaarden westwaarts over het Winsumerdiep naar Schaphalsterzijl. Hier is een zelfbedieningssluis, maar je kan ook met je kano over de wipwap langs de sluis, waardoor schutten overbodig is. Natuurlijk deden we dat nog wel een keertje: eerst over de wip-wap, dan schutten terug en dan nog een keer met de wip-wap. We gingen hier rechtsaf het Reitdiep op. Die is wat breder en de uitzichten over de weilanden zijn weids. Koeien renden ons tegemoet en keken ons nieuwsgierig na. Er zitten wat bochten in het Reitdiep, dat is leuk, we sloegen hierna linksaf de smalle Kleefsloot op. Heel mooi om van het brede water af te gaan en door een smal slootje te varen. Het is een heel ander perspectief en ook minder inspannend, want golven waren er niet. Op de T-splitsing vaarden we linksaf, over het Oldenhoofskanaal door Ezinge en Feerwerd. Op de volgende T-splitsing bij het Aduarderdiep sloegen we links af en vaarden naar Aduarderzijl. Hier is een camping met leuke en goed betaalbare trekkershutjes. Ook wel leuk dachten we, een trekkershutje. Maar we hebben een prima tent en de weersverwachting was goed, we hebben tijd zat: doorvaren dus maar! Dus sloegen we op het Reitdiep linksaf en langs de ons al bekende sluis, en bij Schouwerzijl rechtsaf, de Kromme Raken op. Er zijn wat steigertjes af en toe, we maakten meerder bij één hiervan aan, ontstaken de brander en zetten een kopje thee en koffie. Een koekje ontbrak niet, want varen maakt hongerig. Bij Warfhuizen bleven we rechtdoor gaan en voor de sluis sloegen we linksaf de Hoornse Vaart op. Al heel snel gingen we rechtsaf richting Eenrum. We kampeerden aan het haventje van "de Dobbe", een kampeerterrein, en zette de tent op naast de trekkershutjes. Wat een mooi plekje is dit! Het heeft alles: schone douches en toiletten, een picknickbank. Meer hebben we niet nodig...

Dag 2: Eenrum - Warffum. 24 km

In Eenrum is een mosterdmuseum. Dat geloofden we wel, het leek ons iets dat je doet als je je echt verveeld en het slecht weer is. Wij vaarden terug en sloegen rechtsaf de Hoornse Vaart op. In Wehe den Hoorn gingen we aan land, maar vonden de ons beloofde winkel niet: die is weg. We bekeken hierdoor wel het dorp heel goed. Wat een statige huizen zijn hier, hier zat vroeger het geld zeg. We vaarden door, met een bocht langs Leens en gingen links af het Warfhuisterloopdiep op, en vaarden aan het eind weer links af de ons bekende Kromme Raken op. Hier gingen we de Abelstoksluis in Mensingeweer wel door, via de kanosluis (wip-wap). Daar hielden we links aan om over het Kanaal Baflo - Mensingeweer te varen tot in Baflo. We peddelden lekker door, we gingen als een speer zeg, misschien werd het wel weer eens tijd voor een pauze. In Baflo is wel een winkel. We sloegen flink in, hadden we al gezegd dat varen hongerig maakt? Ineens krijg je trek in bijvoorbeeld droge worst, iets dat we al jaren niet gegeven hadden... We vaarden door, over de Rasquerdermaar en dan links af de Warffummermaar op tot bij de camping in Warffum. Ook dit is een mooi plekje, dat alles heeft. We voelden ons heel welkom en waren blij met de picknickbank. Mocht het weer omslaan, weten we waar we heen moeten: de slechtweer-ruimte voelt als een huiskamer.

Dag 3: Warffum - Uithuizen met een uitstapje naar Usquert. 18,5 km.

We vaarden terug over de Warffummermaar en sloegen linksaf de Usquerdermaar op. Het was prachtig weer, een graad of vijfentwintig, en de wind was zo goed als afwezig. Op de T-splitsing sloegen we linksaf en vaarden met de bocht verder. Dat ging lekker zeg, we peddelden lekker door in een mooi tempo. De rietkragen zijn wel wat hoog, maar we vermaakten ons met het leven in het water en in de rietkraag. Vissen, vogels, insecten. eer was genoeg te zien. Vlak voor de sluis sloegen we links af en vaarden naar Usquert. We aten er overheerlijke kibbeling (plekje in de top 3!), hier aan denkend loopt het water me weer in de mond. We gingen dezelfde route terug en dan linksaf, de zelfbedieningssluis door. Daar kwamen we in de Helwerdermaar, een prachtig kronkelend beekje. Die volgden we, de fabriek van Uithuizen komt in zicht. Het was wel hard werken zo hier en daar: de waterplanten namen de macht en kikkerdril ontnam de snelheid. Bij het bordje "camping" sloegen we linksaf en vaarden zo de haven van de camping in Uithuizen binnen. Ook al zo'n mooie camping, met zeer vriendelijke mansen, een prachtig woonhuis en er is ook een trekkershut.

Dag 4: Uithuizen - Onderdendam. 18 km.

We sloegen rechtsaf het Boterdiep op en vaarden langs plaatsjes als Doodstil en Kantens. In Middelstum deden we boodschappen en bekeken de kerk en het dorp. Hierna gingen we rechtsaf het Winsumerdiep op, door zelfbedieningssluis Fraamklap naar Onderdendam. We kampeerden in de haven.

Dag 5: Onderdendam - Winsum via Garnwerd. 18,5 km.

Het waaide stormachtig. We sloegen van het Winsumerdiep linksaf de Oude Ae op en rechtsaf over de Wetsingermaar. Hier konden we af en toe even bukken voor de wind. We schulden voor een bui onder een, ja wat is het, een soort steiger. Daarna vaarden we met verschillende bochtjes over de Sauerdermaar naar het Reitdiep. Hier sloegen we rechtsaf en langs Garnwerd kwamen we weer op bekend terrein. Daar gingen we linksaf de Schaphalsterzijl sluis door en met de wind in de rug werden we naar eindpunt Winsum geblazen.