Eilandspolder

Dag 1: 20,8 km en 4 keer overdragen. Van Krommenie naar Graft.

De reis ging, in tegenstelling tot zo vaak, niet heel erg voorspoedig. De bus in Amersfoort kwam niet opdagen, dat leverde al een uur vertraging op. De trein uit Amsterdam ging niet verder dan Wormerveer, had 15 minuten vertraging en we mistten bijna de aansluiting omdat er een verkeerd perron aangekondigd werd. Ach ja, we zijn er.

In Krommenie vinden we 500 meter van het station een mooi plekje om de kano in elkaar te zetten. Er is ook nog eens een supermarkt dichtbij, we kunnen nu echt gaan. We varen linksaf de Kerksloot op, langs huizen aan de linkerhand en een park aan de rechterhand. Op de splitsing gaan we rechts en meteen weer links. Hier mogen we voor de eerste keer overdragen, de voorzieningen zijn heel goed. We varen door de Overtoomsloot, een heel mooi slootje door de weilanden en komen op het Vroonmeer. We houden de linker oever aan en pakken de sloot rechtdoor naar het meertje Weijenbus. Hier houden we een beetje rechts aan, varen de baai rechtdoor in en via een slootje komen we op een kruising. Hier gaan we weer rechts, met de bocht mee naar links nog steeds tussen de weilanden door naar het Zwaansmeertje. Bij het einde slaan we rechts af, langs de camping naar weer een overdraagplaats met opnieuw goede voorzieningen. We komen nu op de Krommenie waar we even zoeken naar de overdraagplaats. Ook die vinden we weer, dragen over naar de Buiten-Krommenie en peddelen op het grotere Alkmaardermeer dicht langs de rechteroever, dat geeft toch een veilig gevoel. We maken de bocht naar rechts, de Enge Stierop op en dan linksaf de Markervaart op. Die is lang en recht, in de Woude pakken we een terrasje waar we lunchen en wachten op de bediening. Het is heel druk op deze vaart, ookj als we rechtsaf het Noordhollandsch Kanaal op gaan. Maar als we linksaf slaan, de Vuile Graft op, zijn we heel blij: wat een rust ineens! Het vaartje dat we nu volgen is best leuk, er is genoeg te zien en er zijn voldoende bochtjes om het spannend te houden. We passeren wat molens en ex-molens, en vlak voor Driehuizen dragen we over. We varen de verkeerde kant op want het loopt daar dood, zien onze vergissing in en varen dan wel goede richting uit, naar het meertje de lei. Daar is een mooi pauzeplek, op een veldje met een mooie steiger. Je kunt er prima kamperen denken we, dat doen we maar niet. Marcelin duikt wel even het water in en als ze weer opgedroogd is varen we via de Lange Sloot en via een slootje rechtsaf naar de Tweede Westsloot. Op de T-splitsing gaan we rechtsaf en zoeken de kortste weg naar de camping. Die vinden we, wat een leuke camping is dit! In het winkeltje is van alles te koop, we staan op een mooi plekje en de mensen zijn vriendelijk. Heerlijk is dit!

Dag 2: van Graft naar de Rijp. 20,5 km, 0 overdragingen.

We varen de route zoals deze beschreven is in het kanoboek "Kanoparadijs Nederland". Het is een prachtige route, langs weilanden en koeien, door de mooie dorpjes Noordeinde, Grootschermer, Schermerhorn en een extra rondje door de Rijp. Er staan veel monumentale panden, zoals het oude stadshuis, de kerk en de waag. We zagen veel mooie waterplanten, allerlei kleuren waterlelies, molens en waren stil van de zonsopkomst. Een hele mooie dag!

We gingen in de Rijp met de bus terug naar Amsterdam en met de trein naar huis. Een andere keer plakken we die extra 10 km naar Purmerend er wel weer aan.