Denekamp - Hardenberg

In april 2014 vaarden we deze driedaagse tocht. Later plakten we er nog een tweedaagse achteraan: van Hardenberg naar Ommen.

We begonnen in Denekamp, op het omleidingskanaal. Na de kruising met het kanaal Almelo - Nordhorn gingen we rechtdoor de Dinkel op en daarmee ook Duitsland in. De Dinkel gaat over in de Vecht.

Karakteristieken:

62 km van Denekamp naar Hardenberg, Hardenberg naar Ommen is 24 km. Overdragen: bij waterzuiveringsinstallatie Hardenberg, bij Nordhornsestraat want de brug is te laag (goede voorzieningen), stuw bij Johanninksweg, stuw bij Ottershagenweg, stuw bij de "Alte Dinkel", stuw in Neuenhaus, stuw bij Berge, bij de Haandrik na kruisen kanaal, bij sluis in Hardenberg. Verderop richting Ommen is een overdraging bij Diffelen en bij de Junnerweg.

Kamperen: camping het Brook Denekamp, Weustehof in Hoogstede, Landhoeve Zwieseborg Hardenberg. Tussen Hardenberg en Ommen zijn diverse campings. Wij kampeerden bij camping de Roos in Beerze.

Dag 1. We reizen met bus, trein, trein en bus naar Denekamp. Eerst doen we boodschappen en lunchen in een restaurantje. Het vuur brandt, we worden er slaperig van. Dus is het echt tijd voor actie: buiten zetten we de kano in elkaar, zetten hem op de wieltjes met de bagage en lopen naar het punt waar we de vorige keer zijn afgehaakt. Daar laten we de kano in het water glijden, pakken hem in en gaan. Niet voor lang, al snel zijn we bij een waterzuiveringsinstallatie waar wij moeten overdragen. Dat doen we braaf; spullen er uit, kano er uit, we sjouwen de spullen langs de blokkade en leggen het aan de andere kant neer, halen de kano op, kano weer in het water, spullen er in, wij er in en gaan. Het is eigenlijk zo gebeurd. Jammer dat we niet heel snel daarna weer de kano uit moeten. De brug is veel te laag, daar kunnen we met geen mogelijkheid onderdoor. We varen een stukje langs een bos en bedenken dat we al dicht bij de camping moeten zijn. We letten goed op en jawel: we zien een vlag. Daar is de camping dus. De kano slepen we met moeite er uit en lopen door het weiland naar de kampeervelden. Wij mogen onze tent naast een picknickbank opzetten, achter een schuur met hout en uit de wind. Fijn plekje is dat.

Dag 2. Het is zonnig, maar niet heel erg warm, de jassen blijven aan. We hebben de stroming mee en peddelen relaxed over de Dinkel. Het is mooi hier, Dan varen we tussen de weilanden, dan tussen akkerbouw en dan weer langs een bos. Zwanen vinden ons toch te eng en na een tijdje voor ons uit gezwommen te hebben stijgen ze met veel kabaal en het prachtige geluid van de klappende vleugels op. Bij een overdraging is een hutje, dat is lekker, daar kunnen we uit de wind een bakje koffie maken. Overdragen doen we genoeg vandaag, in totaal zes keer. Het voorkomt stijve ruggen en pijnlijke zitvlakken, dat is dan wel weer fijn. We varen door het plaatsje Neuenhaus en vlak hierna gaat de Dinkel over in de Vechte. We peddelen lekker door, langs nog een plaatsje, Esche heet dat, en varen dan naar Hoogstede. De camping ligt aan het water, dat is makkelijk, We worden ontvangen met koffie met gebak, lekker hoor. 's Avonds tillen we de armen omhoog en roepen dat dat toch wel een beetje pijnlijk is...

Dag 3 doen we of de spieren niet protesteren en varen de Vechte verder af. Er zitten leuke bochten in het riviertje, we varen eerst door een open landschap, later door het bos. We passeren Emlichheim en doen er boodschappen, Dan varen we Nederland weer in, kruisen een kanaal en dragen over op de Overijsselse Vecht. De wind is stormachtig geworden, Hans heeft moeite de kano recht te laten varen. We passeren een oude begraafplaats onder mooie bomen en zien een molen en kerk: Gramsberg is in zicht. Iets verder is de loop van de Vecht verlegd en een eiland aangelegd. Bij de camping die hier is kamperen we, we moeten nog wel een stukje lopen maar de afstand is te verwaarlozen.

Dag 4 varen we langs de bebouwing van Hardenberg. Het gaat hard regenen, we doen de stomme capejes aan en lijken wel teletubbies. We besluiten bij de sluis in Hardenberg er mee te stoppen: dit is niet leuk meer. We lopen naar het station, alles gaat de rugzak weer in en we reizen met de trein naar huis.

Later in het jaar stappen we bij station Hardenberg weer uit en varen naar Beerze, waar we kamperen op een mooie camping. De dag er op varen we naar Ommen en lopen naar het station. Hebben we toch nog ons originele plan afgemaakt, al deden we er een paar dagen langer over dan gepland.