Akkrum - Sneek

Het was prachtig weer: zon en weinig wind, een lekker temperatuurtje waarbij het niet te heet werd. De route stippelden we op de waterkaart uit. We hadden wat moeite met het vinden van overnachtingsplekken. maar het is weer gelukt. We vaarden vier dagen, 90 kilometer in totaal. We moesten hierbij twaalf maal overdragen. We zwierven gewoon wat rond, soms even een stukje op en neer en maakten uiteindelijk een rondje van Akrum naar Sneek.

Dag 1: Akkrum - Tersoal.

15,8 km, Zes keer overdragen.

We waren de dag ervoor al naar Akkrum gereisd. We kampeerden bij Drijfveer & Tusken de Marren. Een mooie camping, waarbij wij in de jachthaven onze tent konden opzetten. In het restaurantje aten we ook nog eens lekker. De volgende ochtend zetten we Ally in elkaar, deden eerst nog even boodschappen in Akkrum en ging toen los. Rechtsaf de Meinesleat op en bijna direct linksaf, de Kromme Knilles. Die is inderdaad best krom, heel leuk, maar ook redelijk breed en diep, waardoor er vrij veel pleziervaart is. Aan het einde hielden wij links aan. Daar zit een balk bij Oude Schouw, waardoor we moesten overdragen. Die overdraging was eenvoudig en heel kort, dat scheelde dan weer. Het is handiger rechts aan te houden en op de Nije Wijttering linksaf te gaan, en dan weer rechtsaf. Wij gingen vrijwel rechtdoor en vaarden de Kromme Grou op. We passeerden Jimsum en vlak hierna sloegen we linksaf, de smalle Müzel op. Hier is een stuwtje, je kan er makkelijk overdragen. De Müzel is een mooi riviertje, smal en door het boerenland. Je moet er drie keer overdragen. Soms is dat lastig door grasmaaiende boeren of nieuwsgierige koeien. Aan het eind moet je opnieuw overdragen, in Raerd. Dat is een lange overdraging, te doen met wieltjes. Wij zagen achteraf dat hij korter had gekund, als je onder de duiker doorvaart kun je een stuk verder er ook uit. We lunchten op een pleintje en vaarden op verder over de Snitser Altfaert. Op een kruising gingen we linksaf naar Poppenwier en bekeken de kerk. Daar is nu een grafkistenmaker in gevestigd, boeiend om dit te zien! En terug en linksaf, verder over de Bangafaert tot aan de camping in Ter Soal. Deze is niet heel goed onderhouden, maar wel heel schoon, alles is er en doet het en de mensen zijn bijzonder vriendelijk. Een mooi plekje, je kampeert aan het haventje en kan dus heel makkelijk de kano uit het water halen.

Dag 2: Tersoal - Easterein (Oosterend)

23,5 km. Vier keer overdragen.

We vaarden het haventje bij de camping uit en vervolgden de Bargafaert. We verkenden de Kruisbekken: linksaf de Easterbrekken en rechtsaf de Westerbrekken. Daarna vaarden we door en sloegen rechtsaf, de Dijksgeft op. Al snel moesten we hier overdragen. Dat ging niet eenvoudig, maar bij een lage duiker kon het, met wat balanceren en moeite, best wel. Via de Sjaardemasleat en het Alsryt kwamen we bij een gemaal. Hier moesten we het water uit. Eigenlijk wilden we hier rechtsaf maar we konden geen plek vinden waar we de kano te watar konden laten. We zijn toen linksaf geslagen, de Kipfaert op naar het Sneekermeer. Daar sloegen we rechtsaf en volgden de oever. We vaarden rechts de zwemvijver op en droegen hier weer over naar een slootje achter de zwemplas. Dat ging uitstekend, er waren zelfs voorzieningen. We vaarden over een nieuw aangelegde plas en via een goede duiker de Lytse Pollen op. Daar volgden we routebordjes en kwamen via de smalle Houkesleat en mooie duikers op de Frentsjerfeart. Die volgden we naar rechts en vaarden Sneek door. In Sneek zijn heel veel restaurantjes, een haven om water in te slaan en veel supermarkten. Ook wij deden onze boodschappen. We bleven de vaart volgen, de stad uit en langs Tirns, Reahus en iets verder sloegen we linksaf de Eastereindefaert op. Na een klein stukje is "het Kleine Paradijs" aan de rechterhand: een mooi camping met prachtige boomhutten, tipi's en andere bijzondere overnachtingsmogelijkheden.

Dag 3: Easterein - Weidumerhout.

23,0 km. Eén overdraging.

We vaarden 's ochtends naar Itens en terug, gewoon omdat we dit vaartje wilden verkennen. We bekeken de kerk van Itens en vaarden terug langs de camping naar de Frjentserfaert en sloegen linksaf. Het peddelt lekker door tot in Rien, waar we rechtsaf sloegen, de Lytsewierrumer Opfaert naar Lytsewierum. Ook hier bezochten we de kerk: er was een kunstroute georganiseerd waarbij kunstenaars in kerken en andere bijzondere plekken mochten tentoonstellen. Dat leek ons wel wat, vandaar dat ons thema "kerkenpad" werd. Ook in de vaart naar de kerk was een kunstwerk geplaatst: zilverkleurige bollen dreven in het water, uitkijken dus. Terug op de Frjentserfaert sloegen we rechtsaf en bij Swaenwert hielden we de bocht naar links aan, om bij Britswerd rechtsaf de Jeanfaert op te varen. Natuurlijk bezochten we hier ook de kerk, en vonden daar een goede plek voor de lunch. Terug op de route moesten we al snel overdragen, dat kan uitstekend daar en de overdraging is kort, direct over de weg kan de kano het water weer in. Je vaart door het gehucht "de Hem" . We hadden hier ruzie met de brug: die was zo laag dat we zelfs de stoeltjes uit de kano rukten, en we plat op onze rug er net onderdoor pasten. Daarna vaar je naar Jolwert, bekend van Geert Mak, en natuurlijk bekeken we ook hier de kerk. Ook Füns deden we nog even aan, maar dat vonden we niet zo heel indrukwekkend. Terug dan maar, we vervolgden onze route onder het spoor door, daarna links aan houden en langs dat gekke geraamte van een kerk van Bears naar de Swette. We wilden hier kamperen maar dit stond ons niet geweldig aan, we sloegen dan ook rechtsaf en vaarden naar Weidumerhout, waar een prima camping met restaurant is.

Dag 4: Weidumerhout - Sneek

27,1 km. Geen overdragingen.

We varen nog even terug naar de Jorwerterfaert, over de Weidumerfaert. Gewoon, omdat het kan, we heel veel watertjes verkennen willen en we benieuwd zijn of deze of de hier parallel aan lopende vaart nu mooier is. Het heeft allebei zijn charmes besluiten we, dus eigenlijk maakt het niets uit. Weten we dat ook weer... Dus vaarden we terug en rechtsaf de Swette op. Eerst deden we Weitum natuurlijk nog even aan en gaven dan eens goed gas. we deden nog een heen en weetje: naar Mantgum en terug. Hier is een supermarkt, we hadden zin in vers brood dus dat kwam mooi uit. Daarna zakten we de Swette af, een mooie vaart door dorpjes en door landerijen, waarbij we ook een park passeerden, helemaal tot in Sneek, Vlak voor het station vonden we een plek waar we de kano op de wal konden trekken en de spullen in konden pakken. Een uurtje later zaten we in de trein, en nog geen vijf minuten later barst de bui los...